Talvinen päiväristeily Huippuvuorilla: Billefjorden

Olimme jättäneet yhden päivän vapaaksi kolmen ja puolen päivän Huippuvuori-matkallamme. Arvelimme, että maaliskuussa voimme paikan päällä selvitellä, mitä kiinnostavaa tekemistä sattuisi löytymään, kun ei ollut turistisesonki. Majapaikassamme (Coal Miners’ Cabins) selvisi, että vuonoristeilyitä tehdään jo, vaikka aiemmin netistä tutkiessa niiden kerrottiin alkavan vasta huhtikuussa. Meri oli lämpimän talven ansiosta sen …

Husky-painia Huippuvuorilla

Maaliskuussa Huippuvuorten talviaktiviteetit rajoittuvat pienemmälle alueelle kuin kesällä, koska laivat eivät jään takia pääse vielä liikennöimään. Reviirinä on alue, johon ylettää moottorikelkalla ajaen. Pähkäilimme matkaa suunnitellessa pitkään, mitä aktiviteetteja sisällyttäisimme kolmeen päivään. Koska kumpaakaan meistä ei houkuttanut moottorikelkan ohjaaminen, mutta olisi silti mukava päästä vähän Longyearbyenin ulkopuolelle, päädyimme koiravaljakkoajeluun. Kuten …

Paluu kaupunkielämään – kyläilykutsuja ja kotiruokaa

Olisin voinut jäädä Hilleen asustelemaan vaikka viikoksi, niin miellyttävältä kylä vaikutti. Oli kuitenkin käveltävä vielä pari tuntia Nayapulin kylään, jossa autokyyti Pokharaan odotti meitä. Tien sijainnissa oli tapahtunut muutos sitten viime näkemän: nyt autotie ulottui melkein Tikhedungaan asti, kun viimeksi saimme kävellä 3-4 tuntia tieltä Tikhedungaan! Nyt jouduimme kävelemään osan …

Poon Hill Trek: Ghandruk 1940m – Poon Hill 3200m – Hille 1520m

Reitti Ghandrukista Tadapaniin oli lyhyt eikä kovin mieleenpainuva. Kuljimme metsän siimeksessä rupatellen. Sini onnistui mahdollisesti bongaamaan aurinkomäyrän (ferret badger), mutta ei ehtinyt saada siitä kuvaa. Minä puolestani aloin epäillä, että oppaamme oli matkan edetessä alkanut nautiskella muutakin kuin teetä – hän oli arvioinut tämän päivän kävelyajaksi 5 tuntia, mutta olimme …

Poon Hill Trek: Jhinu 1730m – Ghandruk 1940m

Aamukylvyn ja aamiaisen jälkeen palasimme tunnin verran samaa reittiä, kuin olimme edellisenä päivänä kulkeneet. Päästäkseen Jhinuun ja sieltä pois on laskeuduttava joenuomaan ja ylitettävä koski pikkuisia puusiltoja pitkin (tilanne on varmaankin monsuuniaikaan mielenkiintoisempi), ja sen jälkeen kiivettävä armoton mäki. Syvän rotkon yli oltiin rakentamassa uutta riippusiltaa, että kulkeminen helpottuisi edes …

Poon Hill Trek: Mardi Himal Low Camp 2970m – Landruk 1560m – Jhinu 1730m

Tänään oli määrä laskeutua Mardi Himalin harjanteelta Modi Khola -joen toiselle puolelle Jhinun kylään. Tästä eteenpäin seuraisimme Poon Hill Trekkiä. Ennakkosuunnitelmista poiketen vietimme ”Bileleirissä” (Mardi Himal Low Camp) toisenkin yön. Aamun valjetessa maa oli taas kuurassa – ja piha täynnä jakkeja! Nekin olivat kuurassa! Lähimpänä huoneitamme oli pieni vauvajakki. Sisätilojen …

Mardi Himal: High Camp 3500m – View Point 4100m

Olin väijynyt ikkunaverhon raosta liekkimerta vartin välein, eikä nukahtaminen ollut helppoa. Vihdoin liekit näyttivät kuitenkin pientä laantumisen merkkiä, joten uskaltauduin sänkyyn. Juuri, kun olin saanut unen päästä kiinni, irvistävien seinävanerien välistä näkyi valon tuikehdintaa. Sini ja Satu olivat hereillä viereisessä huoneessa. Ovi kävi. Kuulin Ngiman äänen. Mitähän nyt oli tapahtunut…? …

Huippuvuoret – arktinen luontoparatiisi

Huippuvuoret esiintyvät usein erinomaisissa norjalaisissa luontodokumenteissa, eikä suotta. Viime vuosina tämä pohjoinen paratiisi on alkanut vedota turisteihin kulkuyhteyksien parantuessa ja majapaikkojen määrän lisääntyessä. Enää ei tarvitse olla tutkija tai osallistua arktiseen retkikuntaan päästäkseen nauttimaan Huippuvuorten ainutlaatuisesta luonnosta ja ilmapiiristä. Huippuvuoret löydettiin virallisesti vuonna 1596 hollantilaisen Willem Barentsin toimesta, mutta saarella …

Mardi Himal: Low Camp 2970m – High Camp 3500m

Mardi Himalin vaellusreitti kulkee osan matkasta vuorenharjanteen päällä. Upeiden ja esteettömien näkymien äärelle päästiin kuitenkin vasta Low Campin jälkeen, kun saavutimme puurajan. Tunnin verran kävelimme vielä rhododendron-tiheikössä, mutta sitten maisemat avautuivat. Kun puusto loppui, muuttui ilmakin lämpimämmäksi, kun olimme koko ajan auringonpaisteessa. Vaatetta piti vähentää (pitkien kalsareiden poisto häveliäästi vanhan …

Mardi Himal: Forest Camp 2600m – Low Camp 2970m

Seuraavana aamuna maa oli kuurassa. Yöllä oli siis ollut pakkasta, vaikka makuuhuoneessa pysyttiin vielä plussan puolella. Lähdimme kiipeämään yhä ylöspäin, päivän etappina Low Camp. Reitin metsämaisemat noudattelivat edellisen päivän linjaa, eikä satunnaisten vuorten pilkahdusten lisäksi maisemassa ollut juuri vaihtelua. Matka ei tänäänkään ollut kovin pitkä, ja saavuimme Low Campiin alkuiltapäivästä. …

Mardi Himal: Pitam Deurali 2100m – Forest Camp 2600m

Pinnistimme itsemme ylös auringon noustessa kello 6:45. Tiukkaa se teki, mutta auringonnousunäkymät majatalomme katolta vuoden 2018 ensimmäisenä aamuna olivat kesken unilta heräämisen arvoiset! Japanilainen Ritsuko, johon olimme tutustuneet edellisenä iltana, oli lähdössä oppaineen jo alaspäin, joten emme enää tapaisi (ehkä joskus vielä Suomessa tai Japanissa?). Uudenvuoden toivotusten ja aamiaisen jälkeen …

Mardi Himal: Kande 1800m – Pitam Deurali 2100m

Seuraavana aamuna ryhdyttiin tositoimiin. Jännitystä oli ilmassa: oliko Pispalan portailla suoritetusta kipuamiseen totuttelusta yhtään mitään hyötyä Mardi Himal -reitillä? Yksityisautomme kuljetti meidät reitin aloituspisteeseen Kanden kylään. Tästä alkoi yhdentoista päivän vaellusretki, joka oli Sadun ensimmäinen Himalaja-vaellus, ja Sinillekin ensikosketus Annapurnan alueeseen. Kandessa tapasimme kaksi kantajaamme, nuoren opiskelijan Rinchhenin sekä iäkkäämmän, …

Kathmandu – kauan odotettu jälleennäkeminen

Neljä vuotta on pitkä aika olla käymättä Nepalissa. Edellinen matka-aikomus oli kaksi vuotta sitten, mutta maanjäristys muutti suunnitelmat. Nyt oli aika korjata tilanne! Matkaseuranani olivat tällä kertaa luotto-retkiseuralaiseni Sini, jolle tämä oli toinen Nepalin-matka, sekä Satu, jonka kaksi edellistä matkayritystä olivat peruuntuneet – hänelle tämä oli vihdoinkin ensimmäinen kosketus Himalajaan. …

Nepal – vinkkejä vaellusmatkalle

Seuraavaa Nepalin-matkaa odotellessa on hyvä muistella, mitä kaikkea Nepalissa reissatessa tulikaan ottaa huomioon. Tämä vaikeakulkuinen vuoristomaa lumoaa paitsi luonnonkaudella, myös värikkäällä ja vaihtelevalla kulttuurilla. Sanonta, jonka mukaan Nepaliin lähdetään ensimmäistä kertaa vuorien vuoksi, mutta palataan aina uudestaan ihmisten vuoksi ei ole ollenkaan tuulesta temmattu! KUINKA SUOMESTA NEPALIIN? Nepaliin pääsee Suomesta muutamaa näppäräksi …

Shakotanin niemimaa ja Otaru

Nisekon kauniit vuoret oli aika hyvästellä. Saimme lisää ystäviä seuraksemme Sapporosta, ja lähdimme ajelemaan Nisekosta länteen, Shakotanin niemimaan ympäri. Japaninmeri on uskomattoman turkoosi näillä seuduilla, ja mereen syöksyvät jyrkät kalliot tekevät maisemasta dramaattisen. Teimme ensimmäisen pysähdyksen pikkuisessa Tomarin kylässä, ja kävimme katsomassa Benten-jima –saarta. Saarelle johtaa kävelysilta, ja matalikon päällä …

Päiväretkiä Nisekossa: Shiribetsugawa ja Yōtei-zan

Sain tänä kesänä toteuttaa Hokkaidossa kaksi asiaa, joista olen haaveillut pitkään: kokeilla SUP (stand up paddling) –lautailua sekä kiivetä upean Hokkaidon Fuji-vuoreksi kutsutun Yōtei-zan’in huipulle. Pidimme ensimmäisen tulivuoriretken jälkeen lepopäivän. Olimme varanneet Niseko Adventure Centerin tarjontavalikoimasta SUP-lautailua Shiribetsu-joella! Niseko Adventure Center (NAC, äännetään japaniksi ”Nakku”) on Hokkaidon suurin seikkailuretkijärjestäjä. NAC:lla …

Päiväretkiä Nisekossa: Nitonupuri ja Iwaonupuri

Laskettelijat tuntevat Nisekon laadukkaasta ja runsaasta puuterilumesta, mutta myös kesäretkeilijää hemmotellaan kauniilla päiväreiteillä sekä alueen kymmenillä onsen-kylpylöillä. Olen aiempina vuosina vieraillut alueella useasti, sillä Niseko on logistisesti lähellä Sapporoa ja siellä on mahdollista piipahtaa vaikka päiväseltään. Suositeltavaa on kuitenkin yöpyä – vilkkaan talvisesongin ansiosta alueella on reippaasti majoitusmahdollisuuksia edullisista hostelleista …

Kulttuurivaihtoa Sapporossa – Suomi tutuksi!

Takayaman kaverit hyvästeltyäni oli aika singahtaa Hokkaidon vilpoiseen kevätsäähän. Suurin osa Japanin-ystävistäni asuu Sapporossa ja muualla Hokkaidossa, kiitos erään vaihto-opiskelukesän Hokkaidon Kasvatustieteellisessä Yliopistossa. Muutaman päivän ajalle oli buukattu melkoinen määrä aktiviteettia, joista osa oli myös työtä: esiinnyin hyvän ystäväni Yuukon kanssa hänen pianoresitaalinsa vierailijana. Useat Hokkaidon-ystäväni ovat intohimoisia Suomen musiikin …

Hida-Furukawa – Mummopyörillä maaseudulle

Varttitunnin junamatkan päässä Takayaman kaupungista sijaitsee pienempi kylä, Furukawa. Naapurinsa tavoin etuliite Hida on tarpeen sen sijainnin tarkentamiseksi. Myös Furukawa on tunnettu taitavista puusepistään. Jo 700-luvulla heitä värvättiin hoviin, ja viidensadan vuoden ajan nämä mestarirakentajat hyödynsivät taitojaan myös kotikylässään tuoden samalla vaurautta ja kulttuurisia vaikutteita pääkaupungista. Kaupungin vanha keskusta on …

Takayama ja Hida-no-Sato

Takayama merkitsee japaniksi korkeita vuoria. Historiallista Takayaman kaupunkia ympäröi hulppea Hidan vuoristo, minkä vuoksi kaupunkia kutsutaan selkeyden vuoksi useimmiten Hida-Takayamaksi; Takayama -nimisiä paikkoja on nimittäin Japanissa kymmenittäin! Sympaattinen pikkukaupunki sijaitsee noin 160km Nagoyasta pohjoiseen Gifun läänissä. Olen matkustellut parinkymmenen vuoden aikana ympäri Japania lähinnä paikoissa, joissa minulla on ystäviä. Tämä …