Pharping: Kalin verinen temppeli ja buddhalaisluostareiden keskittymä

Saimme jälleen seuraksemme Deenan, jolla oli koko päivä vapaata töistä. Puolenpäivän aikaan lähdimme ajelemaan parisenkymmentä kilometriä Kathmandun ulkopuolelle Pharpingin kylään. Matka kesti reilun tunnin, koska ajoimme ylös alas kukkuloiden rinteitä, eikä kuski halunnut rikkoa hienoa autoaan ajamalla kuoppiin lujaa vauhtia. Jeepit kaahailivat ohitsemme aina kun pääsivät (kaahailu tässä yhteydessä tarkoittaa n. 30 kilometrin tuntivauhtia).

Deena oli valinnut vierailupäiväksi Dakshinkalin temppeliin keskiviikon. Tiistaisin ja etenkin lauantaisin paikka kuhisee pyhiinvaeltajia, ja temppelissä uhrataan eläimiä. Koko alue kuulemma kylpee silloin veressä. Kuljimme läpi pitkän kujan, joka oli reunustettu myyntikojuilla, jotka nyt olivat lähes autioita. Itse temppeli oli pieni aidattu alue, jossa oli Kalin, tuhoajajumalan, kultainen kuva. Vierestä kuului uskonnollista laulua. Soitin- ja lauluyhtye esiintyi pienessä majassa, ja ääni oli vahvistettu kaiuttimiin ympäri temppelialuetta.

1653583_10151833284032583_1260872741_n
Dakshinkali eli Eteläinen Kalin temppeli.

 

1616268_10151836447717583_2095502186_n
Leijonat vartioivat Kalin kuvaa.

 

1616304_10151836448212583_1747354095_n
Kelloja oli ripustettu uhrilahjoiksi temppelin viereen.

 

1608886_10151836449187583_731148558_n
Temppelialueen kuja oli täynnä myyntikojuja, jotka keskiviikkona ammottivat tyhjyyttään.

 

Jatkoimme alueen toiselle temppelille, Matakalin eli Kalin äidin temppelille. Se oli korkean kukkulan päällä, ja satoja portaita kivutessamme muistimme, mikä kiipeämisurakka meitä vuorilla odottaa. Matakalin kukkulalta oli huikaisevat näkymät yli laakson varsinaiseen Pharpingin kylään asti. Eri puolilla kylää kiilteli kultaisia kattoja ja stupan huippuja. Pharping onkin tärkeä buddhalainen pyhiinvaelluskohde, sillä guru Rinpoche mietiskeli alueen kahdessa eri luolassa vuosikausia. Kylässä on siis useita luostareita.

1779645_10151836450142583_1788434929_n
Näkymä Pharpingin kylään Matakalin temppeliltä.

 

Vajrayoginin temppeli oli jälleen mielenkiintoinen sekoitus kulttuureja ja uskontoja: se oli rakennettu perinteiseen newari-tyyliin naispuolisen askeetikon Vajrayoginin kunniaksi. Hindujumalien kuvat koristivat puukaiverruksin koristeltua sisäänkäyntiä.

Täältä taas näkyi laakso ja kylä toisesta suunnasta. Ihaillessamme näkymää pölähti paikalle bhutanilaisia tätejä. En ollut koskaan nähnyt perinteisiin ruutukankaisiin bhutanilaisasuihin pukeutuneita, ja nyt heitä olikin edessäni sankka joukko. He olivat ilmeisesti pyhiinvaellusmatkalla. Ryhmää johdatteli munkkiopas. Sain luvan valokuvata ryhmää, ja napsimmekin sitten ryhmäkuvia temppelin edessä. Naisten hiukset oli leikattu lyhyiksi bhutanilaisen tavan mukaan. Näytin kameran näytöltä heille kuvia, ja he katsoivat niitä hiukan hämillään ja hymyillen.

1797122_10151836450792583_821083769_n
Vajrayoginin buddhalainen temppeli.

 

1655045_10151836452077583_43644559_n
Vajrayoginin temppelin oven päällä oli puukaiverruksia.

 

1620277_10151836451662583_1985337928_n
Vajrayoginin temppelin newari-arkkitehtuuria.

 

Vajrayoginin temppeliltä johti käytävä guru Rinpochen mietiskelyluolaan. Se oli pikkuinen ja todella kuuma, sisällä paloi voikynttilöitä ja pari munkkia istui lukemassa rukouksia. Luolan ulkopuolella oli kallioon hioutunut kämmenen kuva. Se oli kuulemma guru Rinpochen alkuperäinen kädenjälki, johon oman kätensä sovittaminen tuo onnea.

1655225_10151836453922583_1549318739_n
Guru Rinpochen mietiskelyluolan edessä oli hänen jalanjälkensä, jotka oli suojattu kivisellä jalankuvapatsaalla.

 

Jatkoimme luolan päällä olevalle mäelle, joka oli ripustettu täyteen rukouslippuja. Ilmeisesti myös tämä paikka oli hyvin pyhä, koska sinne oli linnoittautunut hartaan näköistä porukkaa. Pari länsimaalaista resitoi suutria tabletin näytöltä. Pienen matkan päässä ryhmä sherpa-naisia tiibetiläistyylisissä asuissaan istui rivissä maassa. Yhtäkkiä he puhkesivat laulamaan kovaan ääneen tiibetiläistä kansanlaulua, joka peittosi volyymillaan länsimaalaisten hyminän mennen tullen.

1800836_10151836455357583_407143802_n
Rukousliput liehuvat mäen päällä.

 

1800868_10151836455692583_370678171_n
Paikalla oli sherpoja pyhiinvaelluksella.

 

Hiippailimme alas mäeltä ja jatkoimme seuraavaan luostariin. Sen sali oli upea kirjavine maalauksineen sekä voista ja tsampa-jauhoista muotoiltuine uhripatsaineen. Munkki seurasi mukanamme ja pyysi, ettemme ottaisi valokuvia. Tämän luostarin nimi pääsi unohtumaan, kun Deena kertoili meille auliisti uskontojen symbioosista Nepalissa.

Sitten oli vuorossa Sakya Tharig Gompa. Paikassa oli viimeisen päälle restauroidut tilat, upea stupa pihalla ja valtavan kokoinen pääsali. Täällä taas sai valokuvata, ja kaikki pienet yksityiskohdat sekä värien kirjo olivat niin upeaa katseltavaa, että aika vierähti huomaamatta.

1616332_10151836458862583_1135070899_n
Sakya Tharig Gompa.

 

1074978_10151836457862583_65085111_n
Sakya Tharig Gompan suuri stupa.

 

1779611_10151836459227583_189578037_n
Sakya Tharig Gompa.

 

Deena hoputti meidät takaisin autolle, koska olimme varanneet sen vain neljäksi tunniksi. Ehätimme vielä kipaista Shesh Narayanin temppelissä, jossa oli niinikään guru Rinpochen mietiskelyluola. Tämän ja edellisen luolan yhdisti kapea tunneli kallion sisällä, ja aina välillä luolien sisällä kävi tuulahdus, kun ilmavirtaus tulvahti toisesta luolasta.

Häkeltyneenä upeista luostareista ja jännittävästä Kalin temppelistä köröttelimme takaisin Kathmanduun.

1624176_10151836459872583_401930242_n
Shesh Narayanin temppeli.

 

Kirjoita kommentti!