Reppureissaajien Khaosan lapsiperheen silmin

Bangkok, Khaosan Road.

Saavuimme Delhistä Bangkokiin myöhään illalla, ja kun olimme päässeet ilmajunalla ja taksilla hotellillemme, oli ensireaktio pieni järkytys. En muistanut, että Khaosan Road olisi ollut niin vilkas ja meluisa! Joko öinen juhlinta oli ryöstäytynyt käsistä vuosien takaisen Bangkokin-matkani jälkeen, tai itselleni oli tapahtunut jotakin. Veikkaan jälkimmäistä.

Lapset halusivat ensimmäiseksi uimaan hotellin katolla olevaan altaaseen, ja ennenkuin pääsimme sieltä ylös, oli kello jo lähemmäs puoltayötä. Aikaeron vuoksi ketään ei väsyttänyt ja nälkä oli kaikilla kova. Lähdimme etsimään ruokapaikkaa, ja  astuessamme kadulle vastaan tulvahti korviahuumaava jumputus ja jytke. Vesipiippua ja ilokaasua oli tarjolla muutaman metrin välein. Tatuoidut, rastatukkaiset, nuoret ja ruskettuneet ihmiset tanssivat kadulla paljain jaloin. Ja tällaiseen paikkaan olin raahannut perheeni!

Sopivan rauhallista ravintolaa ei löytynyt, joten päädyimme ostamaan katukeittiöstä paistettuja nuudeleita (Pad Thai) ja syömään ne poliisiaseman rappusilla. Ruoka oli aivan käsittämättömän hyvää, ilta lämmin, ja jumputukseenkin alkoi tottua.

Seuraavina iltoina menimme syömään aikaisemmin, ennenkuin ravintolat muuttuivat ulkoilmayökerhoiksi. Meteliä ja meinikiä oli silloinkin, ja kaupustelijoita sai häätää pöydästä yhtenään. Ilmapiiri oli kuitenkin kiva ja rento, eikä missään näkynyt mitään häiriköintiä. Halpaa ruokaa ja juomaa sametinpehmeässä illassa – voiko sellaisesta muka valittaa?

Hotellimme D&D Inn sijaitsee loistopaikalla Bangkokin nähtävyyksiä ajatellen. Suuri palatsi on kävelymatkan päässä ja näkyy kuudennen kerroksen huoneemme ikkunasta, iltaisin upeasti valaistuna. Hotelli itsessään on vähän kulunut ja yksinkertainen, mutta hintaansa (perhehuone 40 €/yö) nähden hyvä. Katolla on lasten niin kovasti toivoma uima-allas. Se oli syynä juuri tämän hotellin varaamiseen, ja arvatkaa mitä: en aio enää koskaan majoittua kuumassa suurkaupungissa hotelliin, jossa allasta ei ole! On vain niin kertakaikkisen ihana tunne pulahtaa uimaan nähtävyyksien kiertelyn jälkeen, auringon laskiessa.

Khaosanille voi ja kannattaa siis tulla lastenkin kanssa, mutta suosittelisin hotelliin vetäytymistä noin klo 22. Varaa ehdottomasti uima-allashotelli, jos vain mahdollista! Kattoterassilla altaan äärellä unohtaa kokonaan olevansa suurkaupungissa, sillä tunnelma palmuineen ja aurinkotuoleineen on kuin jonkin rantakohteen lomahotellista. Kaiteiden yli näkyy kuitenkin hurjana sykkivä Bangkok, kaikkiin neljään ilmansuuntaan.

Voin ihan suoraan sanoa, että allas teki tästä kaupunkilomasta parhaan koskaan – kiitos siitä lapsille!

Katua hotellimme kattoterassilta kuvattuna.

Alkuillasta tunnelma on vielä rauhallinen.

Hotellimme kyltti taitaa olla kadun suurin.

Uima-allas on joillekin perheenjäsenille se pääasia.

Tätä on odotettu.

Illallinen ulkona. Kiva kun lapsetkin ovat oppineet käyttämään kameraa.